چهار مانع رونق بازار سرمایه-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی «همایون دارابی»، کارشناس بازار سرمایه؛

چهار مانع رونق بازار سرمایه

بالا بودن نرخ بهره، نوسانات احتمالی نرخ دلار، مسئله قیمت‌گذاری دستوری و ابهام پیرامون نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری چهار ابهام کلیدی است که در مقطع کنونی بر نگرانی و سرگردانی سرمایه گذاران در بازار سهام دامن زده و همچنان جو بازار سرمايه را منفی نگه داشته است.
همایون دارابی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 April 21
کد خبر: ۸۴۶۷۶

چهار مانع رونق بازار سرمایه

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که دنیا تماشاچی نشست های برجامی ایران با ١+۴ است، سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی ایرانی و خصوصا سرمایه گذاران در بازار سهام به دلیل همین چشم انتظاری روزهای پرتلاطمی را پشت سر می گذارند، روزهايي که حال و هوای خوب و صعودی را کمی تا قسمتی از بازار سرمایه گرفته است.

 

آنچه به این نگرانی و سرگردانی سرمایه گذاران در بازار سهام دامن زده را می توان به وجود ابهامات فراوان در بازار سرمایه ایران که اصلی ترین آنها در چهار ابهام بزرگ خلاصه شده اند ارتباط داد و منتسب کرد.

 

به عبارت دیگر می توان گفت که وجود چهار ابهام است که همچنان جو بازار سرمايه را منفی نگه داشته و سبز پوشی را برای بورس دور از دسترس‌ می کند.

 

ابهام اولی که در قرمز پوش شدن بورس نقش عمده ای ایفا می کند، مسئله نرخ بهره است که بالا بودن نرخ بهره، یکی از مهمترین دلایلی به شمار می رود که مانع بزرگی در برابر ورود نقدینگی به بازار سرمایه شده است. سود بالای بانکی موجب شده پول و سرمایه قابل توجهی به بازار تزریق نشود، لذا  معامله‌گران از نبود سرمایه کافی نگران و منتقد این وضعیت هستند، لذا این مساله به ریزش ها دامن می زند.

 

  ابهام دوم که نه تنها در بازار سرمایه، بلکه در عرصه اقتصاد کلان کشور نیز تاثیر گذار است مسئله نرخ دلار است که متأسفانه با مذاکرات برجام گره خورده است، نگرانی و نبود چشم انداز مناسب از نرخ دلار، و اینکه نرخ بعدی دلار چه تاثیری در  نوسانات بازار به جا می گذارد نیز موضوع مهمی است که بر بازار سرمایه و مسائل مهم اقتصادی چون صادرات، واردات و ارزش‌گذاری سهام‌های شرکت‌های تولیدی که در بورس سرمایه دارند تاثیر منفی گذاشته است.

 

 ابهام سوم که به نظر می رسد براساس سیاست گذاری های غلط دولت و بی تدبیری های سریالی، پایانی برای آن نمی توان متصور شد موضوع قیمت‌گذاری دستوری است که متاسفانه در حال حاضر در بورس کالا بسیاری از سرمایه گذاری ها و خرید و فروش ها را از جمله در  بازار و صنعت خودرو، صنعت غذایی و سایر کالاها با نوسانات منفی مواجه کرده و بر روند منفی معامله در این بازارها با شدت تاثیر گذاشته است. نتیجه قيمت گذاری دستوری دولت در بازار سرمايه سود بری کلان سوداگران و سفته بازان است در صورتی که تولیدکنندگان و سرمایه گذاران واقعی در بورس عملا سودی نمی برند، لذا این مشکل نیز بازار سرمایه را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است.

 

 ابهام چهارم هم که بر عرصه های مختلف اقتصادی و بازار سرمایه تاثیر منفی می گذارد، مساله انتخابات ریاست جمهوری است، با توجه به اینکه در ایران احزاب به شکل معمول دنیا با قدرت عمل و حضور همه جانبه در عرصه سیاست داخلی وجود ندارند و فعالیت نمی کنند، با نزدیک شدن به زمان ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری تا دو هفته آینده، مشخص نبودن کاندیداهای حتمی و برنامه های آنها برای اداره اقتصاد کشور و به تبع آن تاثیرات این برنامه ها بر بازار سرمایه بازار روند منفی را تجربه می کند، لذا تا مشخص شدن کاندیداهای ریاست جمهوری و ارائه برنامه اقتصادی از سوی کاندیداهای برجسته و مطرحی که شانس بیشتری برای ریاست جمهوری دارند، شرایط بسیار پیچیده ای در اقتصاد و رو در روی بازار سرمایه وجود دارد.

 

به هر حال عدم اطمینان از اینکه چه کسی رئیس جمهور بعدی، جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و چه برنامه ها و سیاست گذاری هایی  برای اداره اقتصاد کشور و بازار سرمایه خواهد داشت، موجب شده تا در حال حاضر با ابهامات فراوانی رو به رو باشیم، ابهاماتی که خود را در ریزش شاخص ها نشان می دهند، هر چند قیمت‌ها به محدوده ارزندگی رسیده اما بازار همچنان به خاطر نرخ بهره بالا با کمبود نقدینگی مواجه است و  فعالین بازار هم به خاطر احتیاط‌های عنوان شده در گارد احتیاطی به سر می برند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار